pondělí 7. května 2012

Velká lež (O odpovědnosti komiksových hrdinů)


Hostující autor Petr Pláteník polemizuje s filozofem Slavojem Žižekem na téma lži v Nolanově Temném rytíři  


V době, kdy vstupoval film Temný rytíř do českých kin, jsem se už nějaký čas intenzivněji zajímal o práci a myšlenky Slavoje Žižeka, dnes v určitých kruzích velmi populárního slovinsko-amerického kritického filozofa. Dozvěděl jsem se o jeho marxistických a psychoanalytických východiscích ústících v koncept kritické filozofie, nejvýrazněji se projevující konstatováním nezbytnosti pádu (revoluční přeměny) současného společensko-politického řádu. Také jsem se dočetl o Žižekových průzkumech popkultury, především filmu, kde nachází ilustrace (je to velký Mistr dedukce) pro jím postulovaná hodnocení a teze. Proto jsem s napětím po zhlédnutí Temného rytíře šmejdil po internetu a hledal filozofovo vyjádření k Nolanovu filmu. A byl jsem zklamán. Protože Žižek byl také do jisté míry zklamán. Právě mnou obdivovaným filmem.

Batman není žádný ideál

Parafrázi jeho tehdejšího výroku nacházím v citátu z eseje Good Manners in the Age of WikiLeaks, který Žižekovi vyšel v The London Review of  Books: “Batman spolu s jeho přítelem komisařem Gordonem si uvědomí, že by morální klima města utrpělo vážnou ránu, kdyby byla odhalena pravda o Dentově vraždění. Proto se rozhodnou oklamat věřejnosti tím, že učiní Batmana zodpovědným z návladního činů, aby právě obhájili Dentův kladný obraz v očích veřejnosti. “Malá domů” vysílaná tvůrci filmu přináší sdělení, že lhaní je nezbytné pro udržení veřejného pořádku: jenom lež nás může zachránit. Není divu, že je to v celém filmu vlastně jediný Joker, kdo se neuchyluje k otevřené lži. Říká přímo, že jeho útoky na Gotham přestanou v okamžiku, kdy si Batman sundá masku a odhalí svou pravou identitu; aby zabránil Batmanovu prozrazení, a tak jej ochránil, prohlásí se Dent před zástupci tisku za Batmana - tedy další lež. A navíc, aby polapil Jokera, předstírá Gordon svou vlastní smrt - další lež.” (překlad PP)


Před těmi čtyrmi lety mi přišlo, že až příliš slovinský filozof ulpívá na symptomatické úrovni (i když to je v podstatě jeho hájemství při nahlížení filmů) a z do jisté míry podružného detailu, který navíc plní svou vyartikulovanou funkci v konstrukci narativu, vyvozuje až příkré závěry. Dnes už to vidím poněkud jinak. Jsem si vědom idealistického rozměru (a nemyslím jen ten filozofický) Žižekova díla a práce. Souvisí to s jeho aktivismem, jeho až hektickou snahou rozšiřovat vlastní myšlenky ke všem, kteří se o ně zajímají a kteří jej někam pozvou. Paradoxně mám v poslední době pocit, že režim/establishment, který tak kritizuje, spíš naopak svou činností zpětně legitimizuje. I přes v mnoha směrech radikální názory (spíše abstraktní povahy), ústící v různě podávané vize revolučního zvratu, nejenže není kriminálně postihován, ale dokonce získal punc exkluzivního kritika, jehož zvou na svou půdu univerzitní a jiná vědecká a kulturní zařízení. Připadá mi jako pejsek, který je přivázán na vodítku, ale jinak dobře krmen a šlechtěn, o kterém ačkoli žije v zajetí, nemůžeme říct, že by se měl špatně. A jeho majitel pak vypadá jako dobrák, i když psa často nechává zavřeného a samotného v honosně zařízeném domě. Sám považuji Žižekovy prognózy a extrapolace nezbytného společenského vývoje právě za projev jeho idealismu. Daleko více na mě zapůsobil Slovincův koncept kritické filozofie, kdy především s politikou se stýkající ideje a ideologie obecně jsou podrobovány kritickému pohledu za využití poznatků z různých humanitních a společenských disciplín i na základě postřehů ze všedního života. Zlehka inspirován pokusím se o výklad filmu Temný rytíř a Nolanovy batmanovské série mj. tak, abych polemicky vystoupil vůči Žižekovým tvrzením.

Polemika s Žižekem

První výtkou, kterou lze vůči vývodům slovinského filozofa směřovat, je, že nenahlíží daný motiv v celkovém ustrojení nejen jednoho díla, ale celé trilogie, kterou se letos Nolan chystá uzavřít snímkem Temný rytíř povstal (The Dark Knight Rises). Samozřejmě se tak ocitáme (ne)mírně v oblasti hypotéz, ale nahlédneme-li celou trilogii v soustavě negací (odkazující k filozofickému idealismu), souvisí závěrečná lež v Temném rytíři s propadem Batmana do zatracení, aby v dalším díle trilogie dospěl k nové kvalitě. Nejlépe nám jako ilustrace poslouží “školní” model pro vysvětlování stavby sonetu. První díl trilogie (Batman začíná) vnímáme jako tezi: jsou ustavovány konstanty fikčního světa a charakterizována hlavní postava (za využití obecného povědomí o batmanovské a superhrdinské mytologii). Rodí se Batman a svádí svou první velkou bitvu o zachování rodného města Gothamu, které synekdochicky reprezentuje celé USA. Důležité je, že ze střetu s Henri Duncardem / Ra's Al Ghulem vychází jako (nejen morální) vítěz, čehož využívá v období, tvořícím nezobrazovanou časovou a dějovou mezeru mezi prvním a druhým dílem, k nastolení funkčního společenského pořádku.


Naznačované závěrečné dějství tohoto vítězného tažení sledujeme na počátku snímku Temný rytíř, který zde v rámci stanovené paralely označíme jako antitezi. S uvězněním většiny představitelů mafie a zločineckých klanů dochází ke zdánlivému nastolení totality pořádku a bezpečí. Zdánlivému především proto, že někdy v těchto chvílích vstupuje na scénu zločinec, který se naprosto vymyká kriminálním standardům, s nimiž se dosud Batman potýkal - jeho věčný soupeř a antipod Joker. V ten moment se jednotlivé kladné (či ambivalentní, jako v případě Harveyho Denta) postavy začínají uchylovat ke “Žižekovým” lžím, což je nejen projevem jejich postupného pádu a nalomení zdánlivě jednozčně kladných rysů, ale především metaforickým vyjádřením důsledků chaosu/ne-řádu, který do Gothamu vnáší Joker. Slovinský filozof tedy může upozorňovat na nápadnou shodu mezi jednáním filmových reprezentantů gothamské společnosti a velmi (své)volně uplatňovanou pragmatickou mezinárodní i vnitřní politkou posledních amerických vládních činitelů, ale výtka vůči samotným tvůrcům prostě není fér. “Odsuzuje” je na základě výpovědi, kterou ještě neměli možnost doříct. Podržíme-li se sonetového modelu, tak poslední akt trilogie, snímek Temný rytíř povstal, by měl představovat syntézu. Ono již titulem signalizované (mytické) povstání může mj. znamenat vypořádání se s účelovou lží z konce druhého dílu, i s předpokládaným přijetím odpovědnosti. Batman se zrodí znovu. A jinak.

Dva nejsou vždy víc než jeden

A pokud se přidržíme striktního nahlížení lži, a z toho vyvozovaných soudů, tak dvojí identita, jíž disponuje nejen Batman, ale podle Žižeka “opravdovější” Joker, je vlastně tím nejviditelnějším vyjádřením účelové lži. Především u Bruce Waynea / Batmana v každé reprezentací dochází k (většinou nevyslovovanému) popírání spojitosti s druhým pólem identity. Vedou jej k tomu samozřejmě v první řadě motivy sebezáchovné. Největší Batmanovou silou je jeho neukotvenost, odrážející se v statusu osamělého strážce zákona. Jedinými, kdo vědí o jeho dvojjaké existenci, jsou naprosto oddaně věrný rodinný sluha Alfred, technologický genius ve firmě Wayne Enterprises Lucius Fox a jeho přítelkyně z mládí / femme fatale Rachel Dawesová. A je-li pozice Alfredovy a Foxovy postavy v narativu v podstatě neotřesitelná, protože jeden poskytuje Batmanovi společenský a druhý technologický background, představuje Rachel pro jeho supehrdinský status největší ohrožení a zároveň výzvu. Ne náhodou tvoří jednu z hlavních linií příběhu Waynovo váhání mezi přijetím údělu Batmana a naplněním milostného vztahu s Rachel. Právě v momentě, kdy dojde k definitivnímu rozhodnutí, dávají se do pohybu klíčové události, přispívající k jeho (doufejme jen) dočasnému pádu.




Daleko zajímavější je případ Joker. Je zjevné, že kdysi měl nějakou civilní identitu, ale stejně jako si nesmazává šminkami utvořený klaunský obličej, nenavrací se na rozdíl od Batmana do “civilu”. Nolan nám nejpozoruhodnější moment související s Jokerovou neujasněnou identitou klade záludně do úvodní scény (která by si sama o sobě zasloužila rozbor). Jedinkrát v celém příběhu totiž Joker obléká masku (paradoxně rovněž klaunskou), ale ne aby vymezil svou jedinečnost, ale naopak, aby splynul se skupinou obdobně maskovaných zločinců vykrádajících podle jeho plánu banku. Jokerova šminkami obtažená identita je tak udávána jako civilní, jíž stejně jako Batman zakrývá maskou/kostýmem. Na rozdíl od něj ale se nebojí masku před průmyslovými kamerami sejmout. Ovšem jen a právě proto, aby podpořil svůj promyšlený plán, jak se dozvídáme později.

Jin a jang


Chápeme-li tedy u Batmana veřejný rozměr jeho osobnosti, v němž vystupuje jako Bruce Wayne, dědic ekonomického impéria, jako velké ohrožení jeho superhrdinského statusu, Joker je o tuto potenciální slabinu připraven už od prvního momentu, kdy vstupuje do příběhu. O to je také nebezpečnější. Ačkoli minimálně dvakrát v příběhu vypráví historku o tom, jak přišel ke svým pověstným jizvám na obličeji, pokaždé se jedná o naprostou jinou verzi. Policii se tak nedostává takřka žádných indicií vedoucích k odhalení jeho totožnosti, porozumění motivaci jeho jednání, k odkrytí jeho záměrů. Psychologický profil osobnosti, ale i samotné postavy se minimalizujeme, a my jsme vedeni k uvažování o tezi, že Joker se zrodil z řádu ustaveného ze značné části právě Batmanem. Joker je jeho “nezbytnou” negací. Ztělesňuje-li Batman pořádek, status quo, entropii, tak Joker je chaosem, změnou, energií. Byla to Batmanova až umanutá posedlost vymýcením zločinu (jehož reprezentant zapříčinil předčasnou smrt jeho rodičů) a nastolením “dokonalého” řádu, co vedlo k povstání polomýtické postavy Jokera. On je ten, co “jen” uvádí věci do pohybu. Nezajímají ho peníze ani moc. Chce vidět Gotham hořet. A Batmana na kolenou. Chce rozbít ten umrtvující klid a pořádek. A v přeneseném smyslu i ideu dokonalosti, která se právě mnohdy v politické rovině stýká s totalitárními choutkami. Proto je tím nezbytným doplněním Batmana. Jeho nechtěným výtvorem. I zlým svědomím. A proto na konci tohoto filmu Batman pomyslně padá na dno. Uchyluje se ke lži. Ale ne proto, jak nám sugeruje Žižek, aby nepřímo legitimizoval chování současné americké nomenklatury, ale aby v křesťanských intencích přijal trest za svou pýchu a s tím spojenou vinu. Batmanova závěrečná “velká” lež je totiž hlavně hlubokým vyjádřením osobní zodpovědnosti.


Petr Pláteník
autor je absolventem olomoucké filmové vědy

Žádné komentáře:

Okomentovat