pondělí 26. listopadu 2012

geeks in the woods



Jedna moje kámoška to vystihla půvabně a navíc zcela přesně: „Čekáš další teenage slasher a dostaneš Lovercrafta.“ Lépe to napsat nejde. Řeč je o snímku Cabin in the Woods (dále jen CTW). Jednoznačně jeden z nejlepších (anti)hororů, které jsem měl tu čest vidět. V pozadí stojí dva odzbrojující lunatici. Režijně velel Drew Goddard, což je scénárista ve své době originálního found-footage monster-hororu Cloverfield, produkčně pak šéfoval Joss Whedon, což je režisér prvního (a brilantního) dílu rodící se komiksové trilogie o Avengers. Slibná jména, silná podívaná.

CTW je vrcholem jakéhosi mystifikačního marketingového tažení. Propagace (trailery, plakáty atp.) vás přesvědčuje o tom, že v kině uvidíte módné teenage vyvražďovačku  nabízející i něco navíc. Zbystříte. Kruté pobití pěti mladých studentů je pravděpodobně součástí zvrhlé reality-show, kterou možná platí vyšinutí jedinci, anebo je prostě běžnou součástí TV programu v naší blízké budoucnosti. Zajímavý nápad, něco jako upgradovaný Hostel, laciné krveprolití říznuté lehkou inovací a originalitou. Vtipné a nepřijemné zároveň. Toť k propagaci filmu, kterou si pevně stanovilo PR oddělení s tím, že malý rozpočet musí být zpátky rychle a hladce. 


Zajímavé a ve výsledku také parádní je ovšem právě to, jak (na dnešní Hollywood) neobvykle a krásně PR tým před premiérou filmu lhal, mystifikoval. Doporučuji se po zhlédnutí podívat na jeden z plakátů k filmu. Je na něm levitující chata s proměnlivými patry, stavebnice/skládačka. Komerční plakátový kus, jehož hlavní myšlenku doceníte až zpětně. Rozepisovat se detailněji je nemožné, protože bych musel vyzradit zásadní zvraty. Zůstanu jen u obecnějšího popisu. CTW je inteligentní nevyzpitatelná záležitost, která vás zpočátku kolébá svou jednoduchostí a naivitou, načež vás  semele salvou ironie, nekompromisnosti a celou řadou skutečně sofistikovaných nápadů. U reality-show částečně zůstává, ale zároveň se řítí mnohem dál. Goddard s Whedonem hrají do posledního detailu promyšlenou hru. Pokud na ni přistoupíte, čeká vás famózně ujetá jízda hororovým lunaparkem, pokud ne, máte smůlu. Oni ne, protože CTW je čistokrevná geekovská záležitost.


Počítá se tu se zkušeným, zasvěceným divákém, divák naivní a nezasvěcený vstupuje do řízného koloběhu jen na vlastní nebezpečí. První jmenovaný se nechává unášet důmyslnými hrátky s hororovými klišé, očekáváními, stereotypy. Čím víc máte nakoukáno, tím lépe pro vás, odstup a nadhled je výhodou. Druhý se cítí trapně sám za sebe i  za tvůrce. Nevezme je dokonce na milost ani ve chvíli, kdy si uvědomí, že Goddard s Whedonem celou dobu spontánně a zároveň velmi precizně kutali sympatickou fanouškovskou myšlenku: každý hororový příběh s každým klasickým monstrem, který jste kdy na plátně viděli, se skutečně reálně odehrál a byl součástí mnohem složitějšího systému přesahujícího náš svět a naše chápání. Plus si připočtěte ještě jeden nepatrný přesah, s nímž film rovněž operuje a který by pravděpodobně mohl oslovit i dosud odmítající a nepřístupnou skupinu diváků: jakmile věnujete dostatek pozornosti a energie hulení, prozřete a nehrozí vám, že byste podlehli manipulaci a stali se loutkou. Budete zdraví, uvědomělí a budete tušit, že kolem vás není něco v pořádku. Haha. Pro mě osobně zatím top filmové překvapení tohoto roku. Film, který nevymyslíte. Nezaslouží si jakékoliv pokračování.                    

O.Č.

(publikováno v hudebním magazínu Full Moon, č. 25)

Žádné komentáře:

Okomentovat